Electrische Locomotieven / Elektrischen Lokomotiven / Electric Locomotives


Sr1 "Siperian Susi"


De eerste Finse eloc serie Sr1. In 1970 besteld voor de dienst op het eerste, in 1969, geëlektrificeerde baanvak van Finland: Helsinki - Kirkkonummi. Deze eloc is ontworpen door het BЗлHИИ = WELNII: Geheel Russisch Onderzoeks- en Projectinstituut voor Elektrische Locomotieven in samenwerking met de Finse firma Strömberg. De Sr1 heeft een vermogen van 3100 kW. Gebouwd door BЗ: Elektrische Locomotieffabriek Novotsjerkassk en Strömberg (gedeelte electrische installatie). Versies zonder en met Russische SA3 koppelingen.

Der erste Finnischen Ellok Reihe Sr1. In 1970 bestellt worden für den Betrieb auf den in 1969 als erste elektrifierte Strecke Finnlands: Helsinki - Kirkkonummi. Diese Ellok ist entworfen worden durch den BЗлHИИ = WELNII: Ganz Russisch Untersuchungs- en Projektinstitut für Elektrischen Lokomotive in zusammenarbeit mit den Finnischen Firma Strömberg. Der Sr1 hat ein Leistung von 3100 kW. Gebaut worden durch BЗ: Elektrische Lokomotiv-Werk Novotsjerkassk und Strömberg (teile der elektrischen Ausrüstung). Variante ohne und mit Russischen SA3 Kupplungen.

The first Finnisch eloc series Sr1. Ordered in 1970 for services on the first (in 1969) electrified route of Finland: Helsinki - Kirkkonummi. This eloc was developed by BЗлHИИ = WELNII: All Russian Research- and Projectinstitute for Electric Locomotives in cooperation with the Finnisch firm Strömberg. The Sr1 has an output of 3100 kW. Built by BЗ: Electriclocomotive Factory Novocherkassk and Strömberg (parts of the electrical equipment). Versions without and with Russian SA3 couplers.

 <- Bovenleidingshoogte 58. Oberleitungshöhe 58. Catenary height 58.
<- Bovenleidingshoogte 62: conform werkelijkheid. Alleen voor Traffic. Fahrdrahthöhe 62: wie im Wirklichkeit. Nur für Traffic. Catenary height 62: as in reality. Only for Traffic

De Sr1 geschilderd in de in 1988 ingevoerde nieuwe huisstijl. Uitvoering zonder en mer airconditioning.

Der Sr1 bemahlt mit den in 1988 eingeführte Einheitlichen Erscheinungsbild. Ausführung ohne und mit Airconditioning

The Sr1 painted in the new compant colours introduced in 1988. Versions without and with airconditioning.

 <- Bovenleidingshoogte 58. Oberleitungshöhe 58. Catenary height 58.
<- Bovenleidingshoogte 62: conform werkelijkheid. Alleen voor Traffic. Fahrdrahthöhe 62: wie im Wirklichkeit. Nur für Traffic. Catenary height 62: as in reality. Only for Traffic

Sr1 3101 werd uitgerust met één-been-stroomafnemers voor het nemen van hoge snelheidsproeven: 180 km/h tussen Seinäjoki en Louko op 14 mei 1992.

Sr1 3101 würde ausgestättet mit Einholmstromabnehmer für Hochgeschwindigkeits Prüffahrten: 180 km/h zwischen Seinäjoki und Louko am 14. Mai 1992.

Sr1 3101 was equiped with single-arm pantographs for highspeed trial runs: 180 km/h between Seinäjoki and Louko on 14 May 1992.

 <- Bovenleidingshoogte 58. Oberleitungshöhe 58. Catenary height 58.
<- Bovenleidingshoogte 62: conform werkelijkheid. Alleen voor Traffic. Fahrdrahthöhe 62: wie im Wirklichkeit. Nur für Traffic. Catenary height 62: as in reality. Only for Traffic

Sr1 3106 met één-been-stroomafnemers.

Sr1 3106 ausgestättet mit Einholmstromabnehmern.

Sr1 3106 equiped with single-arm pantographs.

 <- Bovenleidingshoogte 58. Oberleitungshöhe 58. Catenary height 58.
<- Bovenleidingshoogte 62: conform werkelijkheid. Alleen voor Traffic. Fahrdrahthöhe 62: wie im Wirklichkeit. Nur für Traffic. Catenary height 62: as in reality. Only for Traffic

Sr2


In 1993 werden nieuwe locomotieven besteld bij ABB & SLM in Zwitserland. De Finse Sr2 is een gemodificeerde versie van de BLS Lötschbergbahn Re 465 met een vermogen van 6000 kW en 25 kV, 50 Hz bovenleidingsspanning. Versie met het oorspronkelijke logo en met het huidige logo. Gebouwd in licentie door Transtech.

In 1993 würden neue Lokomotiven bestellt bei ABB & SLM in der Schweiz. Der Finnische Sr2 ist eine Modifikation der BLS Lötschbergbahn Re 465 mit einer Leistung von 6000 kW für 25 kV, 50 Hz Fahrdrahtspannung. Oben der Version mit dem ursprünglich verwendete Logo und mit dem heutigen Logo. Gebaut in Lizenz durch Transtech.

In 1993 new locomotives were ordered from ABB & SLM in Switzerland. The Finnish Sr2 is a modified version of the BLS Lötschbergbahn Re 465 with an output of 6000 kW and 25 kV, 50 Hz overhead wire voltage. Versions with original logo and current logo. Built in license by Transtech.

 <- Bovenleidingshoogte 58. Oberleitungshöhe 58. Catenary height 58.
<- Bovenleidingshoogte 62: conform werkelijkheid. Alleen voor Traffic. Fahrdrahthöhe 62: wie im Wirklichkeit. Nur für Traffic. Catenary height 62: as in reality. Only for Traffic

"Blauwe Rijtuigen" / "Blaue Personenwagen" / "Blue Coaches"


Cei

Cemt 

Cht

Ci

EFit

Efit

Ein

Einu

Eit

Fot

Nom

Rbkt

Rk

Rkt

 

Eiu

VR rijtuigen gebouwd naar concept Esslingen. Het type Cemt is een slaapwagen, het type Nom is een rijtuig voor gevangenentransport.

VR Personenwagen gebaut nach einem Konzept von Esslingen. Das Typ Cemt ist ein Schlafwagen, das Typ Nom ein Wagen für Gefangenetransport.

VR coaches built after a concept from Esslingen. The type Cemt is a sleepingcoach, the type Nom is a coach for prisonertransport.


IC Rijtuigen / IC Wagen / IC Coaches


Cx

Ex

Rx

Cx 

Ex

Rx

VR IC rijtuigen. In 1988 werd door de VR het Intercity systeem ingevoerd. Hiervoor werd een nieuw rijtuig ontworpen voorzien van SIG draaistellen en geschikt voor een maximum snelheid van 180 km/h.

VR IC Wagen. In 1988 würde das Intercity System durch den VR eingeführt. Dazu würden neue Fahrzeuge entwickelt ausgestättet mit SIG Drehgestelle und einen Höchstgeschwindigkeit von 180 km/h.

VR IC coaches. In 1988 VR introduced the Intercity system. For this system new coaches were developed and equiped with SIG bogies which allow a maximum speed of 180 km/h.


Ed

De nieuwste rijtuigen van de VR. Er is gekozen voor dubbeldeksrijtuigen aangezien deze ca. 20 % minder gewicht per zitplaats hebben dan conventionele rijtuigen. Het zijn voor (West) Europese begrippen grote rijtuigen: 3,2 m breed en 5,2 m hoog met een tarra gewicht van 51 ton.

Die neueste Wagen der VR. Es ist gewählt worden für Doppelstockwagen weil diesen etwa 20 % weniger Gewicht pro Sitzplatz haben als Konventionelle Wagen. Es sind für (West) Europäischen Begriffe großen Wagen: 3,2 m Breit und 5,2 m Hoch mit ein Tara Gewicht von 51 Ton.

The newest VR coaches. Doubledeckcoaches were choosen because these weigh 20 % less per seat as normal coaches. For (West) European notion these are large coaches: 3,2 m wide and 5,2 m high with a tare weight of 51 tonnes.

 


*** Alle tekeningen zijn voor privé, géén commercieel gebruik. Als je de tekeningen anders dan in de screensaver wilt gebruiken of deze wilt veranderen, stuur een e-mail s.v.p. 

*** Alle Zeichnungen sind für private, nicht kommerzielle Nutzung. Wenn Sie diese Bilder irgendwo anders, als auf Ihrem eigenen Bildschirmschoner nutzen wollen oder die Zeichnungen verändern möchten, senden Sie mir bitte vorher ein e-mail.

*** All pictures are for private, non commercial use. If you like to use them other than in the screensaver or like to modify them, please do e-mail me. 

Pagina einde / Page end